Fletcher & Braner’s: Εφαρμογή των ψυχοκοινωνικών φάσεων εξέλιξης των παιδιών για την ανάπτυξη διατροφικών δεξιοτήτων. (Piaget’s theory)

Ηλικία : Βρέφη
Φάση : Εμπιστοσύνη ‹› δυσπιστία
Τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα που βασίζονται στη σταθερότητα και την ασφάλεια του περιβάλλοντος που τα περιβάλλει.
Διατροφικές συμπεριφορές
Εμπιστοσύνη (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο (Η) τροφός εκφράζεται με ήπια και ζεστή διάθεση και τόνο προς το βρέφος , παράλληλα καταφέρνει και ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού χωρίς να παρουσιάζει συνεχώς ένα μπιμπερό με γάλα ή να ταΐζει μαζικά το βρέφος καθισμένο σε ειδικό καρεκλάκι.
2. Ο τροφός παρουσιάζει τις κατάλληλες τροφές, τη στιγμή που το μωρό εκδηλώνει την πείνα του.
3. Το μωρό ταΐζεται μόνο όταν πεινάει .

Ηλικία : Βρέφη

Φάση : Εμπιστοσύνη ‹› δυσπιστία
Τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα που βασίζονται στη σταθερότητα και την ασφάλεια του περιβάλλοντος που τα περιβάλλει.
Διατροφικές συμπεριφορές
Εμπιστοσύνη (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο (Η) τροφός εκφράζεται με ήπια και ζεστή διάθεση και τόνο προς το βρέφος , παράλληλα καταφέρνει και ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού χωρίς να παρουσιάζει συνεχώς ένα μπιμπερό με γάλα ή να ταΐζει μαζικά το βρέφος καθισμένο σε ειδικό καρεκλάκι.
2. Ο τροφός παρουσιάζει τις κατάλληλες τροφές, τη στιγμή που το μωρό εκδηλώνει την πείνα του.
3. Το μωρό ταΐζεται μόνο όταν πεινάει .
4. Ο τροφός σταματά το τάϊσμα όταν το βρέφος έχει χορτάσει .
5. Ο τροφός είναι σε θέση να διαχωρίσει τις ενδείξεις της πείνας από εκείνες που το παιδί απλά αναζητά ανακούφιση για άλλους λόγους.
6. Ο τροφός σταματά να ταΐζει όταν το μωρό αποστρέφεται το φαγητό.
7. Ο τροφός προσέχει την θερμοκρασία του φαγητού.

Δυσπιστία (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο τροφός ταΐζει το παιδί με απόλυτα δομημένο πρόγραμμα το οποίο δεν συντονίζεται με την φυσιολογία της πείνας του βρέφους.
2. Ο τροφός που επιβάλλει το μπιμπερό ή το κουτάλι στο στόμα του παιδιού.
3. Ο τροφός που προσφέρει τροφή σε κάθε φάση που το παιδί δυσκολεύεται με κάτι.
4. Σε πλαίσια βρεφονηπιακών σταθμών, τα μεγαλύτερα μωρά ταΐζονται με κυκλικότητα, το ένα μετά το άλλο, κάνοντας την διαδικασία του ταΐσματος κάτι απόλυτα μηχανικό.

Ηλικία : Νήπια
Φάση : Αυτονομία ‹› Ντροπή και αμφισβήτηση
Τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν ως διαφορετικά όντα. «Εγώ είμαι ! Κοίταξε με» η φράση που περιγράφει αυτή τη φάση.
Διατροφικές συμπεριφορές
Αυτονομία (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να τρώνε μόνα τους, ανεξάρτητα την ακαταστασία που προκαλούν.
2. Τα παιδιά μπορούν να λένε όχι σε φαγητά.
3. Τα παιδιά μπορούν να συνδυάζουν τις τροφές όπως εκείνα το αποφασίσουν .
4. Τα παιδιά μπορούν να αναζητούν από τα ντουλάπια.
5. Το φαγητό παρουσιάζεται σε μικρές ποσότητες προσαρμοσμένες για νήπια.
6. Το φαγητό σερβίρεται με τρόπο ευχάριστο, π.χ. η πίτσα κόβεται σε μικρές μπουκίτσες παρά σε ολόκληρο κομμάτι.

Ντροπή & Αμφισβήτηση (αποφυγή των παρακάτω τρόπων από γονείς)
Ο τροφός που ταΐζει το παιδί, παρόλο που αυτό έχει αναπτύξει επαρκείς κινητικές δεξιότητες στα χέρια για να τραφεί μόνο του.
Ο τροφός που αναλαμβάνει το τάϊσμα όταν το παιδί τρώει και προκαλεί χάος στο τραπέζι.
Ο τροφός που διακόπτει τη διαδικασία για να σκουπίσει τα χέρια ή το πρόσωπο του παιδιού.
Ο τροφός που πιέζει το παιδί να καθαρίσει το πιάτο και να φάει όλο το φαγητό, δίνοντας ελάχιστη σημασία στην πείνα του παιδιού ή στα σημάδια του κορεσμού ή στις εξατομικευμένες προτιμήσεις του.
Ο τροφός να σερβίρει φαγητό σε ποσότητες ενηλίκου.

Ηλικία : Προσχολική
Φάση : Πρωτοβουλία ‹› Ενοχή
Διατροφικές συμπεριφορές
Πρωτοβουλία (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο τροφός αποδέχεται την απόφαση του παιδιού να σταματήσει να τρώει , όταν λέει «χόρτασα».
2. Ο τροφός ενθαρρύνει το παιδί να καθορίσει το πόσο θα φάει και αν θα δοκιμάσει μια νέα τροφή.
3. Ο τροφός σέβεται την προτίμηση ή τη μη προτίμηση του παιδιού σε μια τροφή.
4. Το φαγητό παρουσιάζεται με τέτοιο τρόπο στο παιδί ώστε να μπορεί να σερβίρεται μόνο του και να μπορεί να ορίσει την ποσότητα του φαγητού στο πιάτο του..
5. Το «χάος» την ώρα του φαγητού θεωρείται αναμενόμενο και όχι ώρα κρίσης και σύγκρουσης με το παιδί.
6. Η χρήση μαχαιροπήρουνων σε παιδική μορφή είναι ο καταλληλότερος τρόπος για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων στα χέρια με στόχο το αυτοτάϊσμα.

Ενοχή (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Το παιδί παιδεύεται όταν επικρίνεται για την ακαταστασία που προκαλεί όταν τρώει.
2. Ο τροφός που επικρίνει το παιδί που δεν «καθαρίζει» το πιάτο του.
3. Το παιδί αποτυγχάνει να χρησιμοποιήσει μαχαιροπήρουνα που είναι είτε πολύ μεγάλα ή βαριά για τη δύναμή του, την ισορροπία και την αντοχή του.
4. Το παιδί που επικρίνεται για το γεγονός ότι χύνει πράγματα.
5. Ο τροφός που δείχνει απογοήτευση όταν το παιδί αποδοκιμάζει κάποιες τροφές.
6. Όταν ο τροφός βάζει παραπάνω τροφή στο πιάτο του έτσι ώστε το παιδί να μην αισθάνεται άβολα.

Ηλικία : Σχολική
Φάση : Ανωτερότητας ‹› μειονεξίας
Τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα επάρκειας, ότι μπορούν να καταφέρουν πράγματα με το αίσθημα «είμαι ικανός».
Διατροφικές συμπεριφορές
Επάρκεια / Ανωτερότητα (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από γονείς)

1. Το παιδί διακρίνει πότε είναι πεινασμένο ή χορτάτο και λειτουργεί ανάλογα με αυτά τα σημάδια.
2. Το περιβάλλον είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να μπορούν να φτιάξουν απλά snacks ή γεύματα μόνα τους.
3. Τα παιδιά έχουν άποψη για το βασικό γεύμα της ημέρας.
4. Τα παιδιά να προτείνουν για τη δοκιμή νέων φαγητών.
5. Τα παιδιά να συμμετέχουν στη διαδικασία παρασκευής φαγητών που θα μοιραστούν με τους φίλους τους.
6. Τα παιδιά μπορούν να βοηθούν στο πρόγραμμα του φαγητού για όλη την εβδομάδα.

Μειονεξία (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)
Όταν το φαγητό είναι προσερβιρισμένο στο παιδί.
Όταν ο ενήλικας προσβάλλει ή αποθαρρύνει το παιδί στην προσπάθεια του να παρασκευάσει ή να σερβίρει φαγητό.
Όταν απαιτείται από το παιδί να καθαρίσει το πιάτο του.
Όταν απαιτείται από το παιδί να δοκιμάσει οτιδήποτε υπάρχει στο τραπέζι
4. Ο τροφός σταματά το τάϊσμα όταν το βρέφος έχει χορτάσει .
5. Ο τροφός είναι σε θέση να διαχωρίσει τις ενδείξεις της πείνας από εκείνες που το παιδί απλά αναζητά ανακούφιση για άλλους λόγους.
6. Ο τροφός σταματά να ταΐζει όταν το μωρό αποστρέφεται το φαγητό.
7. Ο τροφός προσέχει την θερμοκρασία του φαγητού.

Δυσπιστία (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο τροφός ταΐζει το παιδί με απόλυτα δομημένο πρόγραμμα το οποίο δεν συντονίζεται με την φυσιολογία της πείνας του βρέφους.
2. Ο τροφός που επιβάλλει το μπιμπερό ή το κουτάλι στο στόμα του παιδιού.
3. Ο τροφός που προσφέρει τροφή σε κάθε φάση που το παιδί δυσκολεύεται με κάτι.
4. Σε πλαίσια βρεφονηπιακών σταθμών, τα μεγαλύτερα μωρά ταΐζονται με κυκλικότητα, το ένα μετά το άλλο, κάνοντας την διαδικασία του ταΐσματος κάτι απόλυτα μηχανικό.

Ηλικία : Νήπια
Φάση : Αυτονομία ‹› Ντροπή και αμφισβήτηση
Τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν ως διαφορετικά όντα. «Εγώ είμαι ! Κοίταξε με» η φράση που περιγράφει αυτή τη φάση.
Διατροφικές συμπεριφορές
Αυτονομία (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να τρώνε μόνα τους, ανεξάρτητα την ακαταστασία που προκαλούν.
2. Τα παιδιά μπορούν να λένε όχι σε φαγητά.
3. Τα παιδιά μπορούν να συνδυάζουν τις τροφές όπως εκείνα το αποφασίσουν .
4. Τα παιδιά μπορούν να αναζητούν από τα ντουλάπια.
5. Το φαγητό παρουσιάζεται σε μικρές ποσότητες προσαρμοσμένες για νήπια.
6. Το φαγητό σερβίρεται με τρόπο ευχάριστο, π.χ. η πίτσα κόβεται σε μικρές μπουκίτσες παρά σε ολόκληρο κομμάτι.

Ντροπή & Αμφισβήτηση (αποφυγή των παρακάτω τρόπων από γονείς)
Ο τροφός που ταΐζει το παιδί, παρόλο που αυτό έχει αναπτύξει επαρκείς κινητικές δεξιότητες στα χέρια για να τραφεί μόνο του.
Ο τροφός που αναλαμβάνει το τάϊσμα όταν το παιδί τρώει και προκαλεί χάος στο τραπέζι.
Ο τροφός που διακόπτει τη διαδικασία για να σκουπίσει τα χέρια ή το πρόσωπο του παιδιού.
Ο τροφός που πιέζει το παιδί να καθαρίσει το πιάτο και να φάει όλο το φαγητό, δίνοντας ελάχιστη σημασία στην πείνα του παιδιού ή στα σημάδια του κορεσμού ή στις εξατομικευμένες προτιμήσεις του.
Ο τροφός να σερβίρει φαγητό σε ποσότητες ενηλίκου.

Ηλικία : Προσχολική
Φάση : Πρωτοβουλία ‹› Ενοχή
Διατροφικές συμπεριφορές
Πρωτοβουλία (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Ο τροφός αποδέχεται την απόφαση του παιδιού να σταματήσει να τρώει , όταν λέει «χόρτασα».
2. Ο τροφός ενθαρρύνει το παιδί να καθορίσει το πόσο θα φάει και αν θα δοκιμάσει μια νέα τροφή.
3. Ο τροφός σέβεται την προτίμηση ή τη μη προτίμηση του παιδιού σε μια τροφή.
4. Το φαγητό παρουσιάζεται με τέτοιο τρόπο στο παιδί ώστε να μπορεί να σερβίρεται μόνο του και να μπορεί να ορίσει την ποσότητα του φαγητού στο πιάτο του..
5. Το «χάος» την ώρα του φαγητού θεωρείται αναμενόμενο και όχι ώρα κρίσης και σύγκρουσης με το παιδί.
6. Η χρήση μαχαιροπήρουνων σε παιδική μορφή είναι ο καταλληλότερος τρόπος για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων στα χέρια με στόχο το αυτοτάϊσμα.

Ενοχή (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)

1. Το παιδί παιδεύεται όταν επικρίνεται για την ακαταστασία που προκαλεί όταν τρώει.
2. Ο τροφός που επικρίνει το παιδί που δεν «καθαρίζει» το πιάτο του.
3. Το παιδί αποτυγχάνει να χρησιμοποιήσει μαχαιροπήρουνα που είναι είτε πολύ μεγάλα ή βαριά για τη δύναμή του, την ισορροπία και την αντοχή του.
4. Το παιδί που επικρίνεται για το γεγονός ότι χύνει πράγματα.
5. Ο τροφός που δείχνει απογοήτευση όταν το παιδί αποδοκιμάζει κάποιες τροφές.
6. Όταν ο τροφός βάζει παραπάνω τροφή στο πιάτο του έτσι ώστε το παιδί να μην αισθάνεται άβολα.

Ηλικία : Σχολική
Φάση : Ανωτερότητας ‹› μειονεξίας
Τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα επάρκειας, ότι μπορούν να καταφέρουν πράγματα με το αίσθημα «είμαι ικανός».
Διατροφικές συμπεριφορές
Επάρκεια / Ανωτερότητα (ενίσχυση των παρακάτω μεθόδων από γονείς)

1. Το παιδί διακρίνει πότε είναι πεινασμένο ή χορτάτο και λειτουργεί ανάλογα με αυτά τα σημάδια.
2. Το περιβάλλον είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να μπορούν να φτιάξουν απλά snacks ή γεύματα μόνα τους.
3. Τα παιδιά έχουν άποψη για το βασικό γεύμα της ημέρας.
4. Τα παιδιά να προτείνουν για τη δοκιμή νέων φαγητών.
5. Τα παιδιά να συμμετέχουν στη διαδικασία παρασκευής φαγητών που θα μοιραστούν με τους φίλους τους.
6. Τα παιδιά μπορούν να βοηθούν στο πρόγραμμα του φαγητού για όλη την εβδομάδα.

Μειονεξία (αποφυγή των παρακάτω μεθόδων από τους γονείς)
Όταν το φαγητό είναι προσερβιρισμένο στο παιδί.
Όταν ο ενήλικας προσβάλλει ή αποθαρρύνει το παιδί στην προσπάθεια του να παρασκευάσει ή να σερβίρει φαγητό.
Όταν απαιτείται από το παιδί να καθαρίσει το πιάτο του.
Όταν απαιτείται από το παιδί να δοκιμάσει οτιδήποτε υπάρχει στο τραπέζι

 

Σχολιάστε