Πολλοί άνθρωποι που υποφέρουν από βουλιμία και ανορεξία κακοποιούν τον εαυτό τους παίρνοντας καθαρκτικά, είτε καταναλώνοντας μεγαλύτερες ποσότητες από την συνιστώμενη δόση ή κάνοντας χρήση για εβδομάδες, μήνες ακόμα και χρόνια. Σας δίνουμε κάποιες ιδέες για να απαλλαχθείτε από τα καθαρκτικά. Δεν είναι δύσκολες, ούτε οι κανόνες γρήγοροι, αλλά ιδέες και προτάσεις τις οποίες μερικοί άνθρωποι έχουν βρει χρήσιμες και τις οποίες μπορείτε να υιοθετήσετε σαν μια αρχή προς το ταξίδι της ανάρρωσης.

* Πριν ξεκινήσετε, προετοιμάστε τον εαυτό σας διανοητικά. Σκεφτείτε γιατί παίρνετε καθαρκτικά – ενδέχεται να υπάρχουν πολλοί λόγοι. Σκεφτείτε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τα παίρνετε: Σε συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα; Μετά από βουλιμικό επεισόδιο; Όταν είστε μόνοι και θλιμμένοι; Προσπαθήστε να επικεντρωθείτε στη θετική πλευρά της απεξάρτησής σας από τα καθαρκτικά και γράψτε τις ωφέλειες που θα έχετε υπερνικώντας αυτήν την εξάρτηση. Η κακοποίηση με καθαρκτικά μπορεί να έχει σοβαρές και μακροχρόνιες συνέπειες στην υγεία σας. Η εμφάνισή θα καλυτερεύσει –το δέρμα συνήθως δείχνει πιο υγιές, καθώς και το στομάχι λιγότερο πρησμένο. Θα αποταμιεύσετε χρήματα. Θα νιώθετε περήφανοι που καταφέρατε να αποδράσετε από έναν φαύλο κύκλο κακοποίησης με καθαρκτικά. Θα είσαστε ένα βήμα πιο κοντά στην ανάρρωση από την διατροφική σας διαταραχή.

* Εάν παίρνετε καθαρκτικά για σύντομο χρονικό διάστημα, ή παίρνετε μικρές ποσότητες, ενδέχεται να τα σταματήσετε μια και έξω. Πετάξτε όλα τα πακέτα. Μην κρύψετε κανένα μέσα στο σπίτι και μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να αγοράσει άλλα. Αυτό δεν θα είναι εύκολο, αλλά μερικοί άνθρωποι βρίσκουν ότι μπορούν να αποδράσουν ευκολότερα με αυτόν τον τρόπο.
* Εάν χρησιμοποιείτε καθαρκτικά για μεγάλη χρονική περίοδο ή εάν παίρνετε μεγάλες δόσεις, ίσως να σας ταιριάζει καλύτερα μια πιο σταδιακή προσέγγιση. Θα μπορούσατε να κόψετε αρχικά τις ποσότητες καθαρκτικών που παίρνετε – προσπαθήσετε να ελαττώσετε 10% κάθε εβδομάδα, έτσι ώστε σε 10 εβδομάδες δεν θα παίρνετε καθαρκτικά καθόλου. Εναλλακτικά θα μπορούσατε να δοκιμάστε να αποφεύγετε τα καθαρκτικά ορισμένες ημέρες της εβδομάδος τις οποίες θα ονομάστε «ελεύθερες καθαρκτικών» και μετά σιγά-σιγά να αυξήσετε τον αριθμό των ημερών που δεν θα παίρνετε καθαρκτικά μέχρι να σταματήσετε τελείως. Κρατήστε ημερολόγιο με την πρόοδό σας.
* Θα το βρείτε ευκολότερο εάν αυξήσετε την ημερήσια ποσότητα ινών στην δίαιτα σας. Βραστές πατάτες, φρούτα, λαχανικά, ολική αλέσεως ψωμί και ξερά φρούτα όλα είναι καλές πηγές ινών. Μην τρώτε μεγάλες ποσότητες bran διότι ενδέχεται να εμποδίζει την απορρόφηση σημαντικών βιταμινών και μετάλλων. Πίνετε άφθονο νερό.
* Προσπαθήστε να μην πανικοβληθείτε εάν πάρετε βάρος – σε μερικούς ανθρώπους αυξάνετε το βάρος όταν σταματούν τα καθαρκτικά, αλλά αυτό είναι προσωρινό. Εάν σταματήσετε να παίρνετε καθαρκτικά και τρώτε μια φυσιολογική υγιεινή διατροφή, δεν θα πάρετε βάρος. Ενδέχεται να νιώθετε πρησμένοι στην αρχή, αλλά είναι προσωρινό. Φορώντας άνετα ρούχα θα σας βοηθήσει.
* Μην πανικοβάλλεστε εάν γίνετε δυσκοίλιοι. Rebound δυσκοιλιότητα είναι συχνό φαινόμενο και δεν είναι παρενέργεια των καθαρκτικών. θα περάσει με τον χρόνο και με μία υγιεινή και φυσιολογική ποσότητα διατροφής.
* Να υπενθυμίζετε συνέχεια στον εαυτό σας ότι όλες οι ιατρικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα καθαρκτικά ΔΕΝ συνεισφέρουν στην απώλεια βάρους. Απλά αφυδατώνουν τον οργανισμό. Χάνονται πολύτιμα μέταλλα και υγρά, παρά θερμίδες τις οποίες το σώμα απορροφά άμεσα.
* Μια υποστήριξη μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από τα καθαρκτικά. Εμπιστευθείτε σε κάποιον που καταλαβαίνει τι περνάτε και ο οποίος μπορεί να σας εμψυχώσει και να σας στηρίξει. Καμιά φορά ένας κοντινός φίλος ή συγγενής μπορεί να βοηθήσει. Μπορεί να έχετε έναν φιλικό παθολόγο, σύμβουλο, ψυχολόγο ή ψυχίατρο. Ακόμα και μια παραπομπή σε γαστρεντερολόγο μπορεί να βοηθήσει.
* Συγχρόνως είναι σημαντικό να κοιτάξετε και την διατροφική σας διαταραχή, καθώς προσπαθείτε να απαλλαγείτε από τα καθαρκτικά. Δεν θα είστε κοντά στην ανάρρωση, εάν σταματήσετε τα καθαρκτικά και τα αντικαταστήσετε με την ελάττωση της ποσότητας που τρώτε ή αρχίσετε να κάνετε εμετό.
* Τέλος, προσπαθήστε να μην καταθλίβεστε από αποτυχημένες προσπάθειες. Η απεξάρτηση από τα καθαρκτικά δεν είναι εύκολη υπόθεση και όλοι δεν το πετυχαίνουν με την πρώτη. Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας και υπερήφανοι με την πρόοδό που κάνετε. Βήμα-βήμα θα τα καταφέρετε.

Η μετάφραση έγινε από άρθρο του BEAT (Beating Eating Disorders) της Αγγλίας.

Σχολιάστε